Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tarikat
#1
Do tarikat wchodzi się, żeby osiągnąć postępy na drodze tasawwuf, żeby odczuć w sobie, że się nie istnieje. Tarikat jest po to, by wypełnić szeriat na ziemi. Szeriat składa się z trzech części: ilim (nauka), amel (czyny), ihlas (wszystko robić dla Allaha). Tasawwuf jest dla spełnienia tej trzeciej części, tj. dla ihlas. Zbliżenie się do Allahu teala, dotarcie do Niego, Jego widzenie będzie możliwe tylko w ahiret.
Wszystkie tarikat pochodzą od fejz (duchowej wiedzy wypływającej z serca) naszego Proroka (sallallahu alejhi we sellem). Sahabi (rahimehumullah) wprost z tego źródła pobrali tę światłość i te zdolności. Późniejsi muzułmanie poznali to od nich. Tylko po Ebu Bekrze i Alim (rahimehumallah) pobrany fejz i umiejętności od Proroka (sallallahu alejhi we sellem) doszły do dzisiejszych czasów, a pozostałych Sahabi do kilku wieków. By zyskać ten fejz należy znaleźć kogoś prawidłowego [obecnie zachodzi to poprzez czytanie książek wielkich uczonych sunnickich], kto zyskał ten fejz, jego kochać i wykształcić się przy nim. Tych prawidłowych uczonych z fejz nazywa się murszid-i kamil.
Nawet jeśli istnieje w obecnych czasach prawdziwy tarikat, to wejście do niego nie jest fard lub wadżib. Gdyby tak było, to powiadomiono by o tym świętym ajetem lub hadis-i szerif. Uczeni tasawwuf powiadomili, że wejście do tarikat jest mustehab. Religię poznać samemu jest trudno. Nasz Prorok (sallallahu alejhi we sellem) oznajmił: „Ilim poznaje się od mistrza (nauczyciela, alim)”. Z tego względu do tarikat wchodzi się, żeby poznać religię od murszid-i kamil. Jednak obecnie istnieje wiele zepsutych tarikat. Wszyscy tam wchodzą, będąc przekonanym, że są one prawidłowe. Każdy z tych szejchów ma wielu swoich uczniów. Niektórzy z nich mówią o sobie, że są mehdim, kalifem, a nawet prorokiem. Każdy z nich mówi o swoim tarikat, że jest on prawidłowy. Zresztą, gdyby tak nie uważali, to co mieliby z nim wspólnego? Z powodu tej tragicznej sytuacji, żeby nie zostać niechcący wciągniętym, należy być bardzo ostrożnym. Kto czyta książki, które oparte są na przekazach, ten odróżni prawdę od kłamstwa. Wyrażając się w ten sposób, nie znaczy, że jest się przeciwko tarikat. Powiedzieć, żeby się uciekało od czegoś fałszywego, nie znaczy powiedzieć, że powinno się uciekać od tego, co jest dobre. Na ogół wszystko ma wiele swoich falsyfikatów. Ostrzeżenie przed falsyfikatami nie jest obrażaniem oryginału. Uczonych od tasawwuf prawie już nie ma, tzn. jest ich bardzo mało. Zresztą to, co jest wartościowe, tego jest mało. Występowanie przeciwko prawdziwemu tasawwuf jest występowaniem przeciwko islamowi. Jednak każdy muzułmanin powinien występować przeciwko fałszywemu tasawwuf.
Hadis-i szerif głosi: „Jeśli zobaczycie kogoś, kto lata w powietrzu i chodzi po morzu albo połyka ogień włożony do ust, jednak robi czyn, który nie jest właściwy w religii, choć powie, że należy do ehli keramet, to wiedzcie, że jest on czarodziejem, kłamcą, spaczony i tym, który sprowadza ludzi z prawidłowej drogi!” .
Hazrat Imam Rabbani oznajmił: „Niektórzy z tych, którzy wypolerowali swój nefs, okazując nadzwyczajne stany, wleką się do spaczonej otchłani. Najwyraźniejszą różnicą, która odróżnia ewlija od takich kłamców jest to, że każde słowo i każdy ruch ewlija jest właściwy z religią, a u tych, którzy znajdują się obok niego, powstaje w sercu lęk przed Allahem i miłość do Niego i są wobec wszystkiego innego oziębli” .
religia: islam
itikad: sunna
mezheb: hanefi
źródło wiedzy: Ilmihal Seadet Ebediyye, http://www.dinimizislam.com , http://www.hakikatkitabevi.com


Skocz do:




Kontakt | Islam Sunna | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS