Ocena wątku:
  • 1 Głosów - 5 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wierzenie sunnickie
#1
Fragment z książki: "Kitab'us salat"

Wierzenie sunnickie
Pierwszym warunkiem zostania muzułmaninem jest uwierzyć. Zaś prawidłowa wiara jest związana z prawidłowym itikad sunna . Pierwszym obowiązkiem każdego zdrowego umysłowo mężczyzny i każdej kobiety, którzy osiągnęli wiek dojrzałości, jest wierzyć tak, jak wierzył i powiadomił o tym Prorok Muhammed (sallallahu alejhi we sellem). Szlachetny Prorok powiadomił tylko o jednym sposobie wierzenia. Wszyscy Jego Towarzysze wierzyli tak, jak On przekazał. W itikad nie było między nimi żadnej różnicy. Po śmierci Szlachetnego Proroka ludzie poznali islam od Towarzyszy Proroka przez słuchanie ich i zadawanie im pytań. Wszyscy oni powiadomili o tej samej wierze. Tę wiedzę powinno się poznać z książek uczonych sunnickich i według tego wierzyć. Ratunek przed mękami Piekła w Dniu Sądu Ostatecznego związany jest z prawidłowym wierzeniem. Tylko ci, którzy podążają tą drogą, uratują się przed Piekłem. Nazywa się ich sunnitami.
W jednym ze świętych hadisów jest głoszone: „Moja wspólnota podzieli się na siedemdziesiąt trzy grupy. Z pośród nich tylko jedna grupa uratuje się od Piekła, pozostałe zginą, pójdą do Piekła”. Każda z tych siedemdziesięciu trzech grup twierdzi, że stosuje się do nakazów islamu i że to właśnie ona zostanie uratowana od Piekła. W 23. Surze Mumin: 54 i w 30. Surze Rum: 32 głoszone jest: «Każda grupa raduje się, sądząc, że znajduje się na właściwej drodze». Jednak Prorok Muhammed (sallallahu alejhi we sellem) poinformował o oznakach, jakie będą charakteryzowały tę zbawioną grupę. O niej powiedział: „Ci, którzy znajdują się na Mojej drodze i Mojego Eshabu”. Ten, kto nie czuje szacunku do któregokolwiek z Towarzyszy Proroka, nie będzie należeć do sunnitów. Ten, kto nie posiada wierzenia sunnickiego [itikad ehli sunnet], należy do niewierzących albo do ehli bidat .

Cechy przynależności do itikad ehli sunnet:
Allah Najwyższy jest zadowolony z muzułmanów, którzy wierzą zgodnie z sunną. Wierzenie to oparte jest na pewnych warunkach. Uczeni sunniccy przedstawili je następująco:
1- Należy wierzyć w sześć zasad iman, tj. w istnienie Allaha Najwyższego i w Jego jedyność, w aniołów, w święte księgi, w proroków, w życie po śmierci i że wszystko co dobre i złe, korzystne i niekorzystne stworzone jest przez Allaha Najwyższego. (Zasady te zostały przekazane w Amentu ).
2- Należy wierzyć, że ostatnia Księga objawiona przez Allaha Najwyższego, Święty Koran, jest słowem Allaha Najwyższego.
3- Wierzący nie powinien mieć żadnych wątpliwości wobec swojej wiary.
4- Należy wierzyć w Szlachetnego Proroka Muhammeda (sallallahu alejhi we sellem) i kochać wszystkich Towarzyszy Proroka. Nie wolno obrażać żadnego z Czterech Kalifów, bliskiej Rodziny Proroka i Jego Błogosławionych żon.
5- Nie należy uważać, że akty czci są częścią wiary. Nie należy nazywać niewierzącymi tych, którzy wierzą w nakazy i zakazy Allaha Najwyższego, lecz nie wykonują ich z powodu lenistwa. Ci, którzy nie przywiązują znaczenia do tego co zakazane, żartują sobie z islamu, tracą swoją wiarę.
6- Nie powinno się nazywać niewierzącymi tych, którzy, mimo że są błędnego wierzenia, należą do ehli kyble [muzułmanów] i mówią, że wierzą w Allaha Najwyższego i Proroka Muhammeda (alejhisselam).
7- Należy wykonywać salat za każdym imamem, o którym wiadomo, że nie grzeszy jawnie. Dotyczy to również dowódców i zarządców.
8- Muzułmanie nie powinni buntować się przeciw swoim przywódcom i zarządcom. Bunt jest źródłem zamieszek i otwiera drogę najróżniejszym katastrofom. Powinno się za nich modlić, żeby dokonywali pożytecznych czynów i grzecznie radzić im, żeby zrezygnowali z grzesznego postępowania.
9- W ablucji podczas mycia nóg jest dozwolone, aby mężczyźni i kobiety – nawet, jeśli nie posiadają żadnego usprawiedliwienia i nie znajdują się w trudnej sytuacji – dokonali mesh, tj. zwilżoną ręką przetarli po specjalnych skórzanych skarpetkach zwanych mest. Nie wykonuje się tego na gołych nogach i zwykłych skarpetkach.
10- Należy wierzyć, że Szlachetny Prorok Muhammed (sallallahu alejhi we sellem) odbył Miradż ciałem i duchem. Kto twierdzi, że Miradż odbył we śnie, wystąpił z mezheb ehli sunnet wel dżemaat.
W życiu pozagrobowym będzie się widziało Allaha Najwyższego. W Dniu Ostatecznym prorocy i dobrzy muzułmanie będą orędownikami. W grobie będą zadawane pytania, a torturom będą poddawane zarówno dusza jak i ciało. Ewlija obdarzani są keramet. Keramet to nadzwyczajny stan znajdujący się poza prawami Allaha Najwyższego, tj. poza prawami fizyki, chemii, biologii. Jest ich tak dużo, że nie można im zaprzeczyć. Dusza nie umrze. Dusze muzułmanów i niewierzących słyszą. Ofiarowanie dla duchów zmarłych sewab za czytanie lub recytowanie Świętego Koranu, za jałmużnę, za wszystkie dobre czyny i ibadet przynosi im korzyści, jest powodem złagodzenia ich męki lub usunięcia jej. Wierzenie w to wszystko jest oznaką posiadania itikad sunna.
religia: islam
itikad: sunna
mezheb: hanefi
źródło wiedzy: Ilmihal Seadet Ebediyye, http://www.dinimizislam.com , http://www.hakikatkitabevi.com
#2
(19-09-2010, 11:56 )havva napisał(a): 5- Nie należy uważać, że akty czci są częścią wiary.

Możesz ten temat rozwinąć? Murdżi'ah uważają że uczynki i mowa nie jest częścią Imanu. Ahl-us-Sunnah uznaje zarówno wiarę (w sercu), mowę (słowa) jak i uczynki jako część Imanu.
Imam asz-Szâfi`î - rahimahullaah - powiedział:
“Duszo moja! To zaledwie parę dni cierpliwości, tak jakby kilka chwil snu. Duszo moja! Idź szybko przez świat, i pozostaw go za sobą, gdyż zaprawdę życie czeka na ciebie.”
(Fadl `Ilmus-Salaf, str. 63)
#3
temat rozdzielony:
http://islam-sunna.com/forum/showthread.php?tid=457
#4
Jesli brat pozwoli, to sama bede przenosic moje posty. Uwazam, ze ten post powinien tutaj zostac.

Iman (wiara) a uczynki
Gdyby czyny były częścią iman (wiary), to każdy, kto popełnił grzech, byłby niewierzącym, kafir. Nie pozostałby żaden muzułmanin na ziemi.
Powinno się wierzyć, że ibadet (akty czci) są obowiązkiem. Wierzyc to co innego, robic to co innego. Nie powinno się mieszac ze soba tych dwoch pojec. Ten kto wierzy, jednak z powodu lenistwa nie robi ibadet, nie jest kafir.
Hazrat Imam a’zam Ebu Hanife oznajmił, że czyny nie są częścią wiary. Wiara znaczy uwierzyc. W wierzeniu nie ma ilości, tj duzo, malo. Gdyby ibadet były wiarą, to iman powiększałby się lub zmniejszał.
Przeciwienstwem slowa iman jest kufur (bluźnierstwo). Ten kto odrzuci wiare staje się kafir.
Przeciwienstwem slowa ibadet jest grzech. Kto przestanie robic ibadet, ten staje się grzesznikiem.
Poprzez tylko iman można wejsc do Raju, jednak poprzez sam ibadet nie wejdzie się.
Iman bez ibadet może być przyjety, jednak ibadet bez wiary nie zostanie przyjety.
Hazrat Imam Rabbani oznajmił, że ibadet nie są czescia wiary. Jednak ibadet wpływa na wzrost dojrzałości wiary, ponieważ iman jest potwierdzenie sercem, przyjecie, uwierzeniem. Wierzenia nie ma duzo, czy malo. Wierzenie powiększające się i pomniejszające się nie jest wiara, nazywa się to zan i wehim.
(19-09-2010, 07:18 )abu anas napisał(a): temat rozdzielony:
http://islam-sunna.com/forum/showthread.php?tid=457

Bracie Abu Anas, przepraszam bardzo, ale niechcacy usunelam twoj watek. Chcialam usunac tylko moj post, ktory tam znalazl sie bez mojej wiedzy i zgody. I zniknelo wszystko, co tam sie znajdowalo.
religia: islam
itikad: sunna
mezheb: hanefi
źródło wiedzy: Ilmihal Seadet Ebediyye, http://www.dinimizislam.com , http://www.hakikatkitabevi.com
#5
havva, nie usunąłem twojego postu, tylko rodzieliłem i to co rodzielone przeniosłem tam.

a ty całość tego wątku usunęłaś???

i co teraz?
#6
Przepraszam, chcialam tylko moj post usunac. Wczesniej juz tak zrobilam gdzie indziej i chyba w zle miejsce (tzn. tam gdzie nie powinnam) zastukalam.Nie jestem jeszcze obeznana z korzystaniem podobnych miejsc. Gdy nie znalazlam swojego watka na miejscu, to najpierw zdziwilam sie, a potem oburzylamSad Mogles moj post zacytowac. Rozdzieliles, ale tez jedna czesc przeniosles. Wydawalo mi sie, ze posty moze usunac tylko ten, kto je napisal. A wyglada na to, ze inni moga usuwac innych posty i watki. Nie jest to bezpieczne. Przy okazji dobrze bedzie, jesli moderator zrobi odnosnie tego jakies zabezpieczenie. Jeszcze raz przepraszam.
religia: islam
itikad: sunna
mezheb: hanefi
źródło wiedzy: Ilmihal Seadet Ebediyye, http://www.dinimizislam.com , http://www.hakikatkitabevi.com
#7
Ja tez mialam ten watek rozdzielic, nie zdazylam...
Tematy porownujace piszmy w odpowiednim dziale, tu zostawmy watki informujace (tak samo w dzialach Abu Anasa). Posty moze rozdzielac i usuwac tylko administrator, nie wiem jak to sie stalo...
Inna sprawa, to mialo byc forum informujace i fora mialy egzystowac odzielnie (ehli sunna i salafici), to forum nie jest zrobione dla spierania sie kto jest lepszy i kto lepiej religie pojmuje, jak juz cos to tylko w odpowiednim dziale i tam beda posty przenoszone.
#8
Dlaczego moj post chcieliscie rozdzielic? Byla to moja odpowiedz na zyczenie Abu Anasa. Jednoczesnie byl to tez post wyjasniajacy, uzupelniajacy watek, ktory zalozylam. Jesli macie zamiar robic z mojego postu nowy watek, to wystarczy jak zacytujecie. W watku, ktory ja rozpoczelam, bedzie znajdowala sią odp. Abu Anasa, a moja pojdzie sobie gdzies...Sad
W tym poscie tez powiadomilam o opinii Imama Hanefi'ego i Imama Rabbani'ego. A wiec ta informacja zamykam mozliwosc mojego udzialu w polemice na ten temat. Dla mnie nie jest to temat "porownujacy" (choc wiem, ze wehhabici maja przeciwne zdanie). Tacy wielcy uczeni na pewno swoja opinie oparli na dowodach. Nie mnie sprawdzac ich czy tez udowadniac, ze maja racje.
Jesli nie zna sie nawet slow tych wielkich uczonych, to rozsadek tez kazdemu wskaze na to, czy mozliwe jest by czyny byly czescia wiary.
Czy jest ktos kto nie popelnia grzechow?Czy mozliwe jest powiedzenie o muzułmanach grzesznikach, ze są niewierzacymi?
religia: islam
itikad: sunna
mezheb: hanefi
źródło wiedzy: Ilmihal Seadet Ebediyye, http://www.dinimizislam.com , http://www.hakikatkitabevi.com
#9
Wlasnie probujemy kochanie ustalic metody takich polemik, one wlasciwie nie powinny sie zbyt czesto zdarzac ale duzo sie przy tym od was uczymy.
Tak, masz racje, od samego poczatku Abuanas powinien Twoj post skopiowac i toczyc rozmowe dalej w tematach spornych co sie potem sam zorientowal, chociaz lepiej, gdyby ten temat od ich strony po prostu opisal w ich dziale.
Na tym forum nie ponizamy sie i nie wyzywamy, jak by nie bylo jestesmy bracmi i siostrami w islamie a Allahu teala sam rostrzygnie kto na co zasluzy, inszallah jakos wszyscy razem przez to przebrniemy ale zaznaczam jeszcze raz, to forum nie jest do porownywania uczonych, dzial salaficki i nasz to zupelnie odrebne dzialy Smile
Dziekuje za ciekawe posty, na prawde musimy sie jeszcze duzo uczyc...
#10
W moich postach moge podac informacje, ze na ten temat sa tez i inne opinie i kogo. Odpisujacy poda tylko dział, w ktorym ten temat ze swojego punktu widzenia wyjasnia. Taka jest moja propozycja odnosnie metod polemikowania. W ten sposob uniknie sie tez mieszanki roznych pogladow w jednym miejscu, co tylko doprowadzi do zametu.
religia: islam
itikad: sunna
mezheb: hanefi
źródło wiedzy: Ilmihal Seadet Ebediyye, http://www.dinimizislam.com , http://www.hakikatkitabevi.com


Skocz do:




Kontakt | Islam Sunna | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS