Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Święty Koran
#1
Święty Koran zaczął być zsyłany w Nocy Kadr. To zsyłanie odbywało się pomału, werset po wersecie przez dwadzieścia trzy lata. Kalife Ebu Bekir (niech pokój będzie z nim) w roku śmierci Proroka Muhammeda (niech pokój będzie z nim) zebrał komisję ze znających na pamięć i potrafiących pisać, by cały Święty Koran spisano na papierze. Tak powstała księga zwana Mushaf lub Myshaf. Trzydziestu trzech tysięcy wierzących należących do Sahabi (niech pokój będzie z nimi) uznało jednogłośnie, że każda litera tego mushaf jest na swoim miejscu. Trzeci Kalife Osman (niech pokój będzie z nim) w 25 roku Hidżri uporządkował miejsca sur. Doprowadził do spisania jeszcze sześciu mushaf i przekazał je do Bahrejn, Damaszku, Egiptu, Bagdadu (Kufe), Jemenu, Mekki i Medyny. Dzisiaj znajdujące się na całym świecie mushafy zostały spisane i rozpowszechnione z tych siedmiu mushaf. Nie różnią się pomiędzy sobą nawet jedną kropką.
W Świętym Koranie znajduje się 114 sur i 6236 ajetów (wersetów). Zdarza się też, że informowane jest czasami, że tych ajetów jest mniej niż 6236 lub więcej. Wynika to stąd, że niektóre długie ajety są liczone jako kilka krótkich lub kilka krótkich jako jeden długi, czasami też słowa Besmele jest liczone jako jeden ajet.
#2
Święty Koran powinno się brać na stojąco. Nagrywanie Świętego Koranu na kasetę, płytę, dyskietkę lub CD jest takim samym czynem jak pisanie go na papierze. Te nagrania są pośrednikiem w poznaniu i nauce go na pamięć. Nagrywanie z tym zamiarem na kasetę, płytę itp. jest zezwolone. Powinno się traktować te nagrania z szacunkiem jak księgę Świętego Koranu. Nie powinno się czego innego na nich nagrywać, kłaść czegokolwiek na nich, trzymać bez ablucji, kłaść pomiędzy innymi kasetami i płytami, włączać w miejscach rozrywki, gier, zabawy. Magnetofonu lub adapteru, z którego słucha się Święty Koran nie powinno się zanosić tam, gdzie otwarcie się grzeszy i nigdy z niego słuchać tego, co jest brzydkie i zakazane. Radio podczas słuchania Świętego Koranu powinno się postawić wysoko. Podczas słuchania nie powinno się rozmawiać, cokolwiek innego robić, powinno się usiąść naprzeciwko Kyble (kierunku obowiązującego podczas salat, w stronę Mekki). Rozpoczynając czytanie jakiejkolwiek sury lub ajetu powinno się wypowiedzieć Euzu, kończąc zaś Sadakallahul-azym. Tak mówił też nasz Prorok (niech pokój będzie z nim), co znaczy Wielki Allah powiedział prawidłowo, tak mówiono od czasu zwanego Asr-y Saadet (okres szczęścia za czasów szanownego Proroka) i mówi się obecnie. Powinno się uprzednio dokonać ablucji. Jeśli odczuje się w sobie, że zaczyna się czytać na pokaz lub jest się przeszkodą innym w dokonywaniu salat, to powinno się czytać po cichu. Jest lepiej, gdy znający na pamięć czyta patrząc na Mushaf, ponieważ wtedy oczy też czczą Allahu teala. Powinno się czytać Święty Koran ładnym głosem i zgodnie z tedżwid. Przed czytaniem Świętego Koranu powinno się zastanowić nad wielkością zsyłającego go nam Allahu teala, kogo słowa są wypowiadane. Święty Koran nie można dotykać będąc bez ablucji. Czytając nie powinno się myśleć o czymś innym.
Uwaga-1: Nie powinno się wyciągać nóg naprzeciwko księgi Świętego Koranu i książek religijnych (poza wypadkiem, gdy znajdują się one wysoko). Powiedziane jest, że dobrze jest, by w celu zyskania dobra i urodzaju posiadało się w domu Święty Koran, jeśli nawet się go nie czyta. (Fetawa Hindijje)
Odrzucenie zniszczonego, nie nadającego się do czytania Świętego Koranu, owinięcie nim czegoś innego, używanie w innym celu jest znieważaniem go, grzechem. Jeśli jest się pewnym, że w ziemi, w której się go zakopie, a przed odkopaniem jej tam on spróchnieje, to można go zakopać. Jeśli tego się nie zrobi, to by uratować go od znieważania powinno się spalić i zakopać lub wrzucić do morza, rzeki.
Uwaga-2: Święty Koran został napisany w j. arabskim. W innym języku napisany nie nazywa się Świętym Koranem. Nie ma możliwości napisania go literami łacińskimi lub innymi, ponieważ te litery nie mają odpowiedników wszystkich liter ze Świętego Koranu. Z tego względu też chcąc umieć czytać Święty Koran i recytować sury potrzebne do salatu powinno się je nauczyć nie z liter łacińskich, lecz z islamskich od kogoś, kto je dobrze zna.
Uwaga-3: Każdy muzułmanin powinien nauczyć się prawidłowo na pamięć tyle ze Świętego Koranu, ile potrzebne jest mu podczas salat. Pierwszym pytaniem z wiary w świecie pozagrobowym będzie salat. Jeśli rozrachunek z niego przejdzie się łatwo, to ma się też nadzieję, że na pozostałe pytania również się odpowie. Z tego względu powinno się w jak najkrótszym czasie nauczyć się prawidłowo wypowiadać sury i modlitwy potrzebne do salat.
#3
Żeby móc napisać tefsir potrzebne jest 15 głownych nauk, a w tym jest Kalb ilmi (nauka serca). Tą nauką Allahu teala obdarzył głębokich uczonych islamskich bezposrednio (bez jakiegos posrednictwa) i te nauke nazywa sie tez Mewhibe. Jesli ktos zna nawet pozostale 14 nauk, a nie posiada Mewhibe, to jego tefsir nie bedzie godny zaufania. Ten ktos z tego powodu, ze bedzie to jego wlasna opinia, stanie sie powodem, ze pojdzie on do Piekla.

Tefsir oparty jest na przekazach (nakl), a nie na rozumie (akl).
Nie zostało zabronione pisac tefsiry.Jednak nie przedstawiaja one elokwencji, retoryki Swietego Koranu. Nie powiadamiaja o muradi ilahije tj, tego, co chcial Allahu teala przekazac.
Nie znajac wiedzy fikih, czytac tefsir lub nie czytac ksiazek fikih o wiedzy obowiazkowej i czytac tylko tefsir nie jest polecanym czynem. Zreszta nie jest możliwe poznac wiedze fikih z tefsirow takim jak my. Do powstania 72 spaczonych grup doszlo poprzez uczonych, ktorzy wyciagali bledne znaczenie z tefsir. Gdy uczeni bladza, to tacy jak my niewykszalceni pod tym wzgledem tym bardziej jestesmy w stanie blednie zrozumiec tefsiry. Gdy czytajacy prawidlowo napisane tefsiry doprowadzaja siebie do takiego nieszczescia, to co stanie sie z tymi, ktorzy sa reformatorami w religii?

Ten, kto nie zna 4 podstawowych rachunkow matematyki, nie jest w stanie poznac wysokiego stopnia matematyki. Podobnie do tego ten, kto nie zna potrzebnej nauki jak: Akaid, fikih i innej potrzebnej wiedzy, oczywiscie zbladzi. Poprzez tefsir poznaje się waaz (rady, zacheta do dobra) i kyssa( przekazy), zaś z fikih i potrzebnej wiedzy poznaje sie to, co jest helal i haram. (Wg Redd-ul-muhtar)
Nie zostalo nakazane czyatc tefsir, jednak zostalo nakazane czytac wiedze fikih. (Wg Berika str.1297)
Tefsir znaczy poznac z Kelam-i ilahi (boskich slow) murad-i ilahi (to, co chcial przekazac Allahu teala).
Jesli nawet obdarzy sie tefisr prawidlowym znaczeniem, to z tego wzgledu, ze nie doszlo sie do tego droga wskazana przez islam, popelni sie blad. Zas bledne znaczenie doprowadzi do straty wiary.

Święty Koran nie jest możliwe przelumaczyc na jakikolwiek jezyk, a nawet na arabski. Nie jest tez mozliwe calkowite przetlumaczenie jakiegokolwiek wiersza. Podobnie jest ze swietymi hadisami. Zeby moc przekazac jakis hadis z ksiag hadisow powinno sie zyskac dyplom (idżazet) od uczonych hadis. (Wg Berika)
Uczeni islamscy wyciagneli wiedze fikih ze swietych ajetow i swietych hadisow. Te wiedze pozna sie tylko z ksiazek fikih. Gdy sa ksiazki fikih, starac sie poznac wiedze religijna z tefsir jest ibadetem nafile.Nie jest dozwolone zostawiac ksiazki fikih, ktore sa fard-i ajn (obowiazek kazdego muzulmanina)i czytac tefsir, ktory jest ibadet nafile (nieobowiazkowym). Zreszta tym, ktorzy nie sa mudżtehid, poznanie wiedzy fikih z tefsir nie jest mozliwe. (Wg Hadika)

Mufessir znaczy: ten, kto pisze ksiązke tefsir. Mufessir znaczy gleboki uczony, ktory rozumie z kelam-i ilahi murad-i ilahi. Najwartosciowszym z istniejacych tefsirow jest tefsir Bejdawi.
Zeby moc zrozumiec ksiazki tefsir powinno sie dobrze znac 20 podstawowych nauk. Wiedza tefsir jest jedna z podstawowych nauk. Te 20 podstawowych nauk posiada dzialy, ktore sa 80 naukami. Ktore to sa nauki napisane jest w “Mewduat-ul ulum”.

Znaczenie Swietego Koranu zrozumial tylko Muhammed (alejhisselam) i powiadomił o nim swietymi hadisami. On jest tym, ktory dokonal tefsir Swietego Koranu. Zas prawidlowa ksiega tefsir sa Jego swiete hadisy. Uczeni islamscy zebrali te swiete hadisy i napisali tefsir. Uczeni islamscy z tego wzgledu, ze Swiete ajety sa krotkie i nie przetlumaczy sie je w pelni, nie pisali tlumaczen, tylko dlugie tefsiry i ich wyjasnienia. Znaczenie, o ktorym powiadomil Wyslannik Allaha, nazywa sie tefsir. Tefsirem nazwie sie wiedze, ktora zostala przekazana uczonym fikih i akaid i pochodzi ze slow Wyslannika Allaha, Sahabe, Tabiin i Tebe-i tabbin i takich jak oni wartosciowych, godnych zaufania ludzi. Inna wiedze nie nazwie sie tefsir.

Meal zas znaczy wg tego, co powiadomili uczeni tefsir. W jezyku polskim przedstawiajac swiety ajet uzywamy slow: “w tym znaczeniu”, co znaczy wg znaczenia zrozumianego przez uczonych tefsir.Tutaj chce zwrocic uwage na to, ze Swiety Koran np Bielawskiego (lub inny w j.polskim), ktory mozna kupic lub znalezc na stronach internetowych, nie jest to meal, tzn nie ma w nim wyjasnien uczonych tefsir. Jest tylko tlumaczeniem, ktore posiada duzo bledow i brakow. Czasami mam mozliwosc to zobaczyc, bo musze przetlumaczyc cos z j.tureckiego i w tym tekscie jest swiety ajet i dla ciekawosci porownuje ten ajet z tym, co jest u Bielawskiego i sa duze roznice, czasami tak duze, ze nie ma w nich nawet podobienstwa. Nie dotyczy to calego tekstu, tylko tych fragmentow, ktore przypadkowo sprawdzilam.

Z ksiazek, ktore zwane są tlumaczeniami Koranu, nie zrozumie sie znaczenia Swietego Koranu. Kto czyta tlumaczenie Koranu, nie pozna murad-i ilahi. Pozna tylko wyjasnienia tlumacza wg jego stopnia zrozumienia wiedzy. Nie pozna tego, co chcial przekazac Allahu teala, lecz to,co tlumacz myslał, ze zrozumial.
Czytający tlumaczenia Swietego Koranu nie pozna wiedzy doytaczacej czynow i ibadet. Nie jest tez mozliwe, zeby mozna bylo poznac wiedze dotyczaca wierzenia (itikad). 72 grupy dalalet zeszly na zla droge, poniewaz daly bledne znaczenie Swietemu Koranowi.Czytajac Swiety Koran nie jest tez mozliwe poznac prawidlowe wierzenie, itikad ehli sunnet. A nawet takim jak my nie jest mozliwe zrozumiec takie wartosciowe tefsiry jak: “Bejdawi” i “Dżelalejn”.
Kto chce zrozumiec znaczenie Swietego Koranu, powinien czytac ksiazki uczonych sunnickich o fikih, kelam i ahlak (etyka).
Swiety hadis glosi: “Nie sa zrozumiale wszystkie znaczenia swietego Koranu”( ibni Madże)
religia: islam
itikad: sunna
mezheb: hanefi
źródło wiedzy: Ilmihal Seadet Ebediyye, http://www.dinimizislam.com , http://www.hakikatkitabevi.com
#4
Cytat:Tą nauką Allahu teala obdarzył głębokich uczonych islamskich bezposrednio (bez jakiegos posrednictwa) i te nauke nazywa sie tez Mewhibe.
czy mozna szerzej, co to za nauka?i skad wiadomo ze uczony posiada ta nauke?
Cytat:Święty Koran nie jest możliwe przelumaczyc na jakikolwiek jezyk, a nawet na arabski.
nie rozumiem, przeciez po arabsku zostal napisany

Cytat:Najwartosciowszym z istniejacych tefsirow jest tefsir Bejdawi.
a mnie zawsze uczono ze Ibn Katir
Cytat:Kto chce zrozumiec znaczenie Swietego Koranu, powinien czytac ksiazki uczonych sunnickich o fikih, kelam i ahlak (etyka).
a co z uczonymi hadisow? mozna ich czytac?
#5
Rania, to nie jest dzial salaficki.
#6
1.Mewhibe: dar dany przez Allahu teala ludziom
Sa dwa rodzaje nauki. Jednym jest nauka, ktora zdobywa sie pracujac, zwana weraset ilmi. Drugim jest nauka mewhibe zwana tez ilmi ledun, ktora jest darem Allahu teala, zdobywa sie ja nie pracujac, jest boskim darem. Allahu teala obdarzy nia tego, kogo zechce. Uczeni mudżtehid posiadali te nauke, posiadaja tez Ewlija, wielcy ludzie tasawwuf, wiadomo, ze posiadal Imam Rabbani, Imam Gazali.

2.Swiety Koran zostal napisany w dialekcie kurejsz. Obecnie uzywany rozni sie od jezyka arabskiego Koranu.

3. Jak masz duzo czasu to czytaj, ale nie skorzystasz z nich tak, jakbys czytala ksiazki fikih. Gdybys uwaznie czytala, to bys zreszta dowiedziala sie o tym, bo napisane zostalo, ze czytac ksiazki hadis to ibadet nafile, a ksiazki fikih, ze to ibadet fard.
Hazrat Abdulgani poleca, zeby nie czytac tefsir Ibni Kesira (Ibni Kathira), poniewaz wlaczone sa do niego osobiste opinie autora, ktore moga doprowadzic do blednego wyciagniecia wniosku i takim jak my trudno jest te wypowiedzi rozroznic. Ten tefsir sa w stanie zrozumiec tylko uczeni glebokiej wiedzy.
religia: islam
itikad: sunna
mezheb: hanefi
źródło wiedzy: Ilmihal Seadet Ebediyye, http://www.dinimizislam.com , http://www.hakikatkitabevi.com


Skocz do:




Kontakt | Islam Sunna | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS