Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zda-po co modlimy sie o cos ?
#1
Zda
Cytat:Prosze sie nie obawiac, jestem zalogowana Smile

Mam takie pytanie, jak to zwykle ja, natury filozoficznej.
chodzi mi o modlenie sie do Boga o cos. Po co wlasciwie to robimy? Przeciez i tak zapisane jest gdzies 'w gwiazdach' nasze przeznaczenie.
Dlaczego ludzie modla sie np o rozwiazanie jakiegos problemu, skoro wiedza, ze Bog ma swoj plan, jest wszechwiedzacy i zna przyszlosc (czyli nie zmieni jej pod wplywem mojej modlitwy).
Prosze o wyjasnienie w miare mozliwosci

Aynur
Cytat:Zda, przeciez to jeden i ten sam temat Sad
Na poprzednim forum bylo to tez walkowane, modlitwa to dziekczynienie, Allahu teala stworzyl wszystko i wszystkim zarzadza, bez Jego zgody nie kiwniemy palcem nawet. Takze prosimy Go zawsze o najlepsze.
Jezeli to jest rytualna modlitwa to zawsze to bylo w religiach nakazane, modlitwa to jest ten poklon i wszystko ulegalo zmianom ale ten poklon zawsze byl.
Czytalam kiedys, ze uczeni stwierdzili, ze samo to poklonienie sie do ziemi 80 razy dziennie otwiera duzo szerzej horyzonty myslowe, poprobuj Tongue

IbniKemalettin
Cytat:Selamun aleykum

Zobaczymy co Allah (c.c.) mowi w Swietym Koranie co oznacza w jezyku Polskim:

"Sura Furqaan, Ayat 77: Powiedz: "Mój Pan nie bedzie troszczyl sie o was bez waszej dua. Wy jednak zadawaliscie klam i skutek bedzie nieunikniony."

*dua: Prosby od Allaha

Zda
Cytat:Aynur, maj dir Wink Nie chodzi mi o modlitwe, jako taka, tylko wlasnie o dua. Wiesz, ze moj umusl jeszcze siedzi w nazewnictwie KK Smile Wlasnie o takie modlenie sie np o cudowne wyzdrowienie, wygrana w totka czy cos innego. Przeciez w historii ludzkosci wiele osob musialo rozwazac sobie jak ja, zakladam zatem, ze istnieja odpowiedzi. I ze ktos tu mi je wytlumaczy.

Wezmy ten 77 Ayat. Nie rozumiem... Chyba sie juz przyzwyczailiscie, ze ja mam problemy z tzw 'zaczajeniem' Big Grin

Aynur
Cytat:To przecież wytłumaczyłam, popróbuję łopatologii Dodgy
Religia to pokarm dla ducha,objawia sie poprzez modlitwy.
Cytat:Prof. dr Ramazan Ayvalli | 19 wrzesień 2005
Ibadet w słownikach oznacza: posłuszeństwo, czczenie, oddawanie czci, a w terminologii islamskiej także okazywanie szacunku Allahu teala, Stwórcy wszystkiego, co istnieje i posłuszeństwo Jego nakazom oraz zakazom.
Chęć oraz potrzeba oddawania czci istnieje w naturze ludzi w ich duchowości. Chęć czczenia istnieje od tak dawna, jak długa jest historia ludzkości. Ludzie udają się do świątyń w sposób okazany przez ich wierzenia i starają się odnaleźć spokój, wybawienie z bezradności, beznadziejności, problemów, zmartwień oraz by zyskać radość i siłę. Ten powszechny stan, w jakim znajdują się wszyscy ludzie, jest wyrażeniem potrzeby wiary i czczenia „istoty, która jest od nich doskonalsza, przyjmie ich prośby, uratuje od lęków i pozwoli uzyskać to, czego pragną”. Ta potrzeba jest tak silna, że w ciągu historii wszyscy dyktatorzy, despoci i reżimy oparte na tyranii, mimo, że były w stanie zniszczyć wszystko, to nie zdołały usunąć tej potrzeby, nie potrafiły pozbawić ludzi religii; najwyżej w miejsce ich wprowadziły może inne wierzenia i sposoby oddawania czci.
Obowiązek, który nakazuje rozum...
Należy wiedzieć, że wyrażanie wdzięczność Allahowi przez każdego zdrowego umysłowo i dojrzałego człowieka za wszystkie widoczne i niewidoczne dary, jest obowiązkiem Jego poddanych. Wdzięczność ta jest obowiązkiem, który nakazuje rozum, jest pewnym rodzajem długu. Powodem tego jest to, że każdy z ludzi to istota, która wcześniej nie istniała, została stworzona później, jest słaba, ma potrzeby, wady i popełnia błędy, zaś Allahu teala jest tym, który zawsze istniał, nie ma końca i jest wolny od wszelkich wad i błędów. Posiada wszystkie najdoskonalsze cechy. Ludzie nie są pod żadnym względem podobni i bliscy Allahowi. Czy więc tak niscy poddani są w stanie wyrazić wdzięczność w sposób godny chwały Wielkiego Allaha? Należy wiedzieć, że istnieje wiele rzeczy, które ludzie uważają za piękne i cenne; jednak Allah nie jest z nich zadowolony i nie podobają się one Jemu.
To, co my uważamy za oznakę szacunku i wyraz wdzięczności, może być tym, co nie jest dobrze widziane lub jest nieprzyzwoite. Z tego powodu też ludzie za pośrednictwem swojego wadliwego rozumu i przez swoją krótkowzroczność nie są w stanie odnaleźć sposobów na okazywanie wdzięczności i szacunku Allahowi. Obowiązki jakie wykonuje się, aby okazać wdzięczność i szacunek, jeśli nie zostały ogłoszone przez Allahu teala, to, co uważane jest za gloryfikacje w rzeczy samej może być okazywaniem pogardy.
Wiara i rodzaje form czci...
Wiadome jest, że wszystkie istniejące wcześniej społeczności według posiadanych wierzeń urządzały swoje świątynie i formowały sposoby oddawania czci. We wszystkich wykopaliskach na całym świecie podobnie, jak napotyka się na ślady świątyń i metody praktyk religijnych dawniejszych ludzi, tak i dziś gdziekolwiek uda się na świecie, zauważyć można, że najwspanialsze budowle to świątynie, a w nich obecni ludzie zachowują się z szacunkiem.
Ludzkość, aby zaspokoić potrzebę wiary i czczenia, w ciągu historii zwracała się do najróżniejszych środków. Ludzie odwracając się od religii, a także form czci nakazanych w tych religiach, o których poinformował pierwszy człowiek wysłany na ziemię Adam alejhisselam oraz inni Prorocy, zagubili się. W celu wypełnienia luki po tej wierze i formach czci, by uratować się z depresji oraz niepokoju, jaki ich ogarnął, zaczęli czcić wymyślone rzeczy, słońce, księżyc, gwiazdy, wiatr, szatana, a nawet ich symbole zrobione z kamienia i ziemi.
Podczas, gdy większość wymyślonych wierzeń i rodzajów form czci była dziwaczna, śmieszna i przepełniona absurdem, to niektóre cechowała szczególna niemoralność, podłość i okrucieństwo, jak np. palenie ludzi żywcem, poddawanie ich torturom, mękom, składanie ofiar wymyślonym bogom rzucając ludzi na pożarcie zwierząt.
Człowiek nawet, by zaspokoić tą potrzebę czczenia pochodzącą z najgłębszych części jego istoty, zaczął czcić takich samych ludzi jak on: rodziców, królów, tyranów, magów, itp., stając się całkowicie ich niewolnikiem i nie ceniąc wcale godności i honoru ludzkiego stracił swe prawa oraz wolność.
Ostatnia prawdziwa religia...
Te poważne błędy i banalne czyny, których dopuszczali się ludzie, były poprawiane w każdym okresie i miejscu przez prawdziwe religie oraz wysyłanych przez Allahu teala Proroków (alejhimus-selam). Ludziom nakazywane było zwrócić się w wierze i czczeniu do prawdziwego Boga (Allaha).
W Świętym Koranie o czczeniu tylko Allaha głoszone jest: „Tylko Ciebie czcimy i tylko Ciebie prosimy o pomoc.” (Fatiha 4). W ten sposób prorocy (alejhimus-selam), których liczba nie jest dokładnie znana, ratując ludzkość przed czczeniem stworzonych istot takich samych, jak oni, wzywali do zaszczytu i wyróżnienia, jakim jest czczenie stworzyciela wszystkich istot i ich prawdziwego właściciela Allahu teala.
W Islamie, ostatniej prawdziwej religii, ludzkość została zaproszona wraz z wiarą, formami czci i podstawami etycznymi przekazanymi przez najwyższego i ostatniego Proroka Muhammeda (alejhisselam) do uzyskania wyższości i godności, a także szczęścia na świecie i w życiu po śmierci.
W ten sposób ludzie zostali wezwani do czczenia Allahu teala, stworzyciela wszystkich stworzeń, dawcy wszystkich dóbr i darów, który jest niepodobny do żadnej istoty, któremu nie jest przypisane żadne miejsce ani czas, któremu siła starcza na wszystko, który nie porodził i nie został zrodzony, i do posłuszeństwa tylko Jemu, modlenia się do Niego, zwracania się o pomoc i szukania u Niego schronienia.

Zda
Cytat:Aynur, przeciez wiesz, ze mi trzeba jak dwulatkowi tlumaczyc Wink

A wiecej na ten temat:
Pytanie: Czy modlitwa (Du´â’) może zmienić to co zostało człowiekowi zapisane w przeznaczeniu?

Odpowiedź: Nie ma wątpliwości co do tego, że modlitwa (dua) może zmienić przeznaczenie. Jednak zmiana ta została już też zapisana (przeznaczona) z powodu tejże właśnie modlitwy. Dlatego nie myśl, że prosisz Allaha o coś co nie zostało przeznaczone. Modliwa jest zapisana, jak i jej rezultat.

Dlatego też widzimy jak recytatorzy czytają Koran nad chorą osobą (ru’yah), i osoba ta zdrowieje. Odnajdujemy to też w historii z czasów Proroka (صلى الله عليه وسلم). Wysłał on swych towarzyszy na ekspedycje, i szukali gościny u pewnego plemienia. Ludzie ci jednak ich nie przyjęli. Allah przeznaczył, że władca tego plemienia miał zostać ukąszony przez węża, i tak też się stało. Ludzie ci poprosili towarzyszy Proroka (صلى الله عليه وسلم), aby ktoś z nich zrobił nad nim ru’yah. Sahâbah zgodzili się, pod warunkiem że dostaną za to zapłatę. Dostali stado kóz, i jeden z sahabów poszedł zrobić ru’yah nad im. Następnie wódz ich wstał jakby nigdy nic mu się nie stało. To sugeruje że ru’yah pomogła mu wyzdrowieć.

W ten sposób modlitwa ma wpływ na to co się dzieje, ale nie zmienia przeznaczenia. Wszystko zostało zapisane w przeznaczeniu. Za zezwoleniem Allaha, wszystie uczynki wpływają na konsekwencje. I zarówno uczynki jak i konsekwencje zostały zapisane.

Aynur
Cytat:No to inaczej.
Zacznijmy od tego co to jest stworzenie, to jest słowo znaczące nic innego jak "zaprogramowanie".
Powiedzmy, ze jesteś programista i zaprogramowałaś grę internetowa.
http://www.farmville.com/
http://www.facebook.com/apps/application...2452128776

Powiedzmy...Big Grin FarmVille, teraz tam zrobiłaś ustawienia np.:
Siejesz zborze i ono jest gotowe do zebrania za 3 dni,
Siejesz marchewkę i jest ona gotowa za 8 godzin,
Masz avatary zwierząt i każde z nich coś ma do zebrania w pewnym czasie, np. kaczki- pióra, kury jajka, koń- włosy, baran-wełnę itd.
Masz tez avatary drzewek owocowych i każdy rodzaj drzewek ma owoce do zebrania po pewnym czasie, innym dla każdego rodzaju drzewka.
Masz tez avatary do ozdobienia farmy jak domki, plotki itp. bez specjalnych funkcji dostępne dla każdego ale niektóre z nich można kupić sobie po osiągnięciu specjalnego poziomu (level).
Masz awatary ozdobne dostępne tylko dla tych, którzy zapłacą za nie w Euro.
Masz avatary, które można kopić tylko w ograniczonym czasie.
Programujesz, ze z drzewek i zwierząt można żebrać w każdym czasie i zbiór nie ulega zniszczeniu.
Programujesz, ze plony z pola można zebrać w pewnym czasie, np. przenice w ciągu ponad jeden dzień a marchewkę w ciągu 10 godz. potem ulega zniszczeniu i masz straty.

OK.Smile, teraz tylko odpowiednia grafika i oddajesz grę w ręce użytkowników na początek jako wersje Beta, czyli ulegającą ulepszaniu co wcześniej tez już przewidziałaś ale ulepszenia stosujesz według potrzeb użytkowników.

I teraz mówisz w opisie gry, ze zadaniem użytkownika jest siać, zbierać, kupować i dotrzeć do celu jakim jest np. kupienie największej willi w level 34 lub dalsza gra i osiągniecie dostępu do niektórych avatarow.

Teraz niektórzy użytkownicy:
graja według Twojego polecenia,
niektórzy porzucają grę bo za nudna i pracochłonna,
niektórzy zbierają tylko drzewka i zwierzątka i ich osiągniecie celu jest bardzo oddalone,
niektórzy sieja tylko te nasiona, których zbiór wymaga odczekania kilku dni i jest mniej pracochłonne,
niektórzy sieja ze wszystkiego co dałaś do dyspozycji i zarabiają dodatkowe punkty,
niektórzy wciąż zapominają o swoich plonach i ponoszą wielkie straty.

Ale Ty to przecież i tak już dawno zaprogramowałaś Cool
#2
Wykasowalam caly dzial zamiast pewnego dodanego forum, musialam te posty przepisac, na szczescie mialam je ja otwartej stronie jeszcze
#3
hahaha, Aynur, ale porownanie Big Grin
Ale uzytkownik gry nie splonie w ogniu piekielnym, za zaprogramowanie przeze mnie pewnych warunkow.
#4
(23-10-2009, 04:21 )zda napisał(a): hahaha, Aynur, ale porownanie Big Grin
Ale uzytkownik gry nie splonie w ogniu piekielnym, za zaprogramowanie przeze mnie pewnych warunkow.
Bo prownalam do gry, gdzie sie praktycznie nie przegrywa ale moglam porownac do mafii Tongue, do planowania atakow i napadow na bank a zdrajcow i niedorajdy kroi sie zywcem nozem rzezniczym itd. Big Grin
#5
"Zda" napisała, że "Przeciez i tak zapisane jest gdzies 'w gwiazdach' nasze przeznaczenie."
Jako komentarz do tej wypowiedzi wystarczy poniższy cytat ze Świętego Koranu:

83:7 Wcale nie! Zaprawdę, księga ludzi występnych znajduje się w Sidżdżinie!
83:8 A co ciebie pouczy, co to jest Sidżdżin?
83:9 To jest księga zapisana.
#6
W Ewangelii Mateusza w szóstym rozdziale od piątego wersetu napisane jest, że nie powinno się modlić na pokaz.

[Dwulicowość wskazuje przeciwną stronę czegoś. Krótko mówiąc jest to robienie czegoś na pokaz. Jest to jedna z chorób serca. Jest to brzydka cecha charakteru. Oznacza dążenie do osiągnięcia ziemskich pragnień, robiąc czyny dla życia doczesnego, udawać, że jest się na drodze zyskania życia wiecznego. Allah Najwyższy w Swiętym Koranie, Wysłannik Allaha (sallallahu alejhi we sellem) w Swoich świętych hadisach i uczeni islamscy w swoich książkach powiadomili o szkodliwości dwulicowości (rija).] W Surze Ma’un w czwartym, piątym i szóstym ajetach zostało powiadomione w tym znaczeniu: «Straszna jest kara dla tych, którzy wykonują salat niedbale, nie przywiązują do niego znaczenia, robiąc salat przy ludziach, mają złe myśli i robią go na pokaz i zaniedbują salat, gdy są sami». W Surze Kehf w sto dziesiątym ajecie powiadomione zostało w tym znaczeniu: «Kto pragnie dotrzeć do Swojego Pana, niech czyni prawidłowe czyny i z nikogo nie robi wspólników Swojemu Panu w ibadet, który robi dla Niego». Według tego świętego ajetu robienie na pokaz ibadet zaliczany jest do szirk (przypisywaniem partnera Allahowi). Ponieważ okazywanie dwulicowości, robienie na pokaz aktów czci świadczy o tym, że ten ibadet wykonywany jest ze względu na kogoś innego poza Allahem.

Wysłannik Allaha (sallallahu alejhi we sellem) potwierdzając to znaczenie, powiedział do Swoich Towarzyszy: „Najbardziej boję się o was, żebyście nie złapali szirk-i asgara [mały szirk]”. Towarzysze Proroka spytali się: „O Wysłanniku Allaha! Co to jest mały szirk?”. Odpowiedział: „To jest rija (dwulicowość, robienie na pokaz)”.

[W innym świętym hadisie powiadomił: „Temu, kto na świecie robił ibadet z rija, w Dniu Zmartwychwstania zostanie powiedziane: ‘O ty zły człowieku. Dzisiaj nie ma dla ciebie sewab. Od tego chciej nagrody, dla kogo na świecie robiłeś ibadet’.”. Przeciwieństwem rija jest ihlas. Ihlas znaczy: nie myśląc o korzyściach ziemskich, robić ibadet tylko dla zyskania aprobaty Allaha Najwyższego. Wysłannik Allaha (sallallahu alejhi we sellem) oznajmił: „Allah Najwyższy powiadomił, że nie ma wspólnika i ‘Kto daje mi kogoś za wspólnika, ten niech chce sewab od niego. Ibadet róbcie z ihlas! Allah Najwyższy przyjmie czyny robione z ihlas”.

Wysłannik Allaha powiedział do Muaza bin Dżebeliego (radyjallahu anh), gdy wysłał go do Jemenu jako gubernatora: „Ibadet rób z ihlas! W Dniu Zmartwychwstania wystarczy tobie mało czynów zrobionych z ihlas”. W innym świętym hadisie oznajmił: „Niech będzie to radosna nowina dla tych, którzy robią ibadet z ihlas. Oni są jak gwiazdy hidajet. Oni usuwają ciemność intryg”.]

W Ewangelli Mateusza napisane jest: «Na modlitwie nie bądźcie gadatliwi jak poganie. Oni myślą, że przez wzgląd na swe wielomówstwo będą wysłuchani. Nie bądźcie podobni do nich! Albowiem wie Ojciec wasz, czego wam potrzeba, wpierw zanim Go poprosicie. Wy zatem tak się módlcie: Ojcze nasz, który jesteś w niebie, niech się święci imię Twoje! Niech przyjdzie królestwo Twoje; niech Twoja wola spełnia się na ziemi, tak jak i w niebie. Chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj; i przebacz nam nasze winy, jak i my przebaczamy tym, którzy przeciw nam zawinili; i nie dopuść, abyśmy ulegli pokusie, ale nas zachowaj od złego!» [Mateusz 6, 7-13]

[Tutaj mówiąc: „niech Twoja wola spełnia się na ziemi, tak jak i w niebie”, przypisuje się Allahowi Najwyższemu bezsilność. Słowami: „przebacz nam nasze winy, jak i my przebaczamy tym, którzy przeciw nam zawinili” zmusza się Allaha Najwyższego do zobowiązania, żeby nie robił On tak jak my zrobiliśmy. Ponownie tutaj chce się tylko chleba. Gdy tymczasem powinno się prosić Allaha Najwyższego o wszystkie dary.]

W Ewangelii poza tą modlitwą nie ma innej. Dlatego też chrześcijanie mają za obowiązek wypowiadać tę modlitwę codziennie. Zaś codzienna modlitwa (dua) muzułmanów to Sura Fatiha, recytuje się ją w każdym salacie w każdym rekacie. W ten sposób codziennie wypowiada się ją przynajmniej czterdzieści razy. Szlachetna Sura Fatiha jest w tym znaczeniu:
«Bismillahir rahmanir rahim: ‘Rozpoczynam, wypowiadając Szlachetne Imię Allaha Najwyższego, który jest Miłosierny i Litościwy’. „Najwyższa dziękczynność i chwała należą do Allaha Najwyższego, który stworzył wszystkie światy, [wszystkie je połączył w ładzie]. Allah Najwyższy jest w życiu na ziemi i doczesnym wobec Swoich poddanych bardzo miłosierny. W Dniu Zmartwychwstania władcą [i sędzią] jest tylko On. My, tylko Ciebie czcimy [poza Tobą nikt i nic nie jest godne czczenia i nie zasługuje na nie]. I tylko od Ciebie chcemy pomocy. Prowadź nas [środkową drogą, która jest pomiędzy nadmiarem a niedoborem, w naszym wierzeniu, w naszych czynach i słowach i w naszej etyce] drogą prawidłową. [Utwierdź nas w religii islamskiej i w sunnie Wysłannika Allaha (alejhissalatu wesselam), które są w syrat-i mustakim (wskazanej przez islam prawidłowej drodze).] Prowadź nas drogą tych, których obdarzyłeś dobrodziejstwami [Proroków, Weli i Wiernych], a nie tych, którzy [nie przyjmując prawdy,] zyskali Twój gniew i tych, którzy zeszli z prawidłowej drogi! [O Allahu. Amin: Przyjmij mój Allahu!]”.».

Oprócz tej modlitwy w Świętym Koranie znajdują się setki innych. Każda z nich i jej znaczenie zapisana jest w książkach tefsir.

W Ewangelii Mateusza napisane jest: «Ty zaś, gdy chcesz się modlić, wejdź do swej izdebki, zamknij drzwi i módl się do Ojca twego, który jest w ukryciu. A Ojciec twój, który widzi w ukryciu, odda tobie». [6, 6]

W Świętym Koranie znajduje się bardzo dużo świętych ajetów powiadamiających o tym, że powinno się modlić i Allah Najwyższy wynagrodzi modlących się i przyjmie ich modlitwy. W Surze Mu’min w sześćdziesiątym ajecie powiadomione jest w tym znaczeniu: «Módlcie się do Mnie, a odpowiem wam [przyjmę wasze dua]». W Surze Bakara w sto osiemdziesiątym szóstym ajecie powiadomione jest w tym znaczeniu: «[O Mój Wysłanniku] Gdy Moi poddani będą się pytać ciebie o Mnie, to Ja [w wiedzy i w odpowiedzi] jestem blisko nich. Gdy będą do Mnie się modlić, to na ich dua odpowiem im [przyjmę je]. Niech chcą ode Mnie odpowiedzi i wierzą we Mnie».
(02-03-2011, 12:48 )havva napisał(a): Słowami: „przebacz nam nasze winy, jak i my przebaczamy tym, którzy przeciw nam zawinili” zmusza się Allaha Najwyższego do zobowiązania, żeby nie robił On tak jak my zrobiliśmy. Ponownie tutaj chce się tylko chleba. Gdy tymczasem powinno się prosić Allaha Najwyższego o wszystkie dary.]

"nie" powinno nie byc, czyli

zmusza się Allaha Najwyższego do zobowiązania, żeby robił On tak jak my zrobiliśmy.
religia: islam
itikad: sunna
mezheb: hanefi
źródło wiedzy: Ilmihal Seadet Ebediyye, http://www.dinimizislam.com , http://www.hakikatkitabevi.com


Skocz do:




Kontakt | Islam Sunna | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS