Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Miejsca awret i zakrywanie sie kobiet.
#1
Miejsca awret nazywa się miejsca ciała, które odsłaniać, pokazywać i patrzeć na nie innym jest zakazane (haram).
Miejsca awret mężczyzn są od pępka do poniżej kolan.
Kolana również należą do awret.
Jeśli miejsce to będzie odsłonięte w czasie salatu, to nie zostanie on zaakceptowany. Wykonując salat sunną jest, aby mężczyźni okrywali inne części ciała (ręce, głowę) i stopy (zakładając skarpetki). W przypadku, gdy będą one odsłonięte, to salat będzie mekruh.

U kobiet wg czterech mezhebów do awret należą wszystkie miejsca poza wewnętrzną częścią dłoni i twarzy, zewnętrzna część dłoni, przedramiona, włosy, stopy należą też do awret.

Zasłonięcie tych miejsc należy do fard.
Jeśli jedna czwarta jakiegokolwiek miejsca awret zostanie odsłonięta w czasie jednego rukn, to salat będzie nieważny.
Jeśli odkryte zostanie mniej, to salat nie zostanie unieważniony, jednak stanie się mekruh.
Jeśli materiał jest na tyle cienki, że widoczny jest kształt ciała albo jego kolor, to uznaje się jakby go w ogóle nie było.

Dla kobiet poza salatem będąc samotnie fard jest okrywać część ciała pomiędzy pępkiem, a kolanami, wadżib jest okrywać plecy i brzuch, a okrywanie innych części ciała należy do edeb.

Rasulullah (sallallahu alejhi we sellem) rzekł:
„Oczy tego, który patrzy z pożądaniem na obcą kobietę zostaną wypełnione ogniem i wrzucony zostanie do Piekła. Ramiona tego, kto podaje rękę obcej kobiecie, zostaną obwiązane wokół jego szyi i w takim stanie zostanie wtrącony do Piekła. Ci, którzy rozmawiają bez potrzeby z pożądaniem z obcymi kobietami, to pozostaną w Piekle tysiąc lat za każde słowo.”
(Riad un Nasihin- Muhammed Rebhami)

Inny z hadisów głosi:
“Patrzenie na żonę sąsiada lub przyjaciela jest dziesięciokrotnie większym grzechem niż patrzenie na obce kobiety. Patrzenie na zamężne kobiety jest tysiąckrotnie większym grzechem niż patrzenie na panny. Podobnie jest i z grzechem cudzołóstwa.” [ Riyad-un-nasihin Muhammed Rebhami]

Rasulullah (sallallahu alejhi we sellem) rzekł:
„O Ali! Nie odsłaniaj swoich ud, nie patrz też na uda zmarłych ani żywych, na niczyje!”
(Ebu Davud, İbni Mace)

„Nie odsłaniajcie swoich miejsc awret, ponieważ obok was znajdują się ci, którzy nie odłączają się od was ani na chwilę. Odczuwajcie przed nimi wstyd i okażcie im szacunek.” [ Są to aniołowie Hafaza. ]
(Esiat-ul-lemeat Abdulhak-i Dehlevi)

„Zasłaniajcie swoje miejsca awret. Nie pokazujcie ich nikomu poza swoimi małżonkami i brankami. Będąc sami również czujcie wstyd przed Allahem!” Muminun: 5-6

„Niech Allah przeklnie mężczyzn, którzy upodabniają się do kobiet i kobiety upodabniające się do mężczyzn!”

„Jeśli ktoś widząc piękno jakiejś dziewczyny natychmiast odwróci od niej wzrok, to Allahu teala obdarzy go nagrodą za dobry uczynek nowego ibadetu, którego smak odczuje natychmiast.”

„Niech Allah przeklnie tego, kto odsłania swoje miejsca awret i patrzy na miejsca awret innych!”


„Upodabniający się do jakiegoś ludu staje się jednym z nich.”

Znaczy więc, że ten, kto upodabnia swój charakter, czynności albo ubrania do innych, staje się jednym z nich.
Ci, którzy podążają za modą, zwyczajami niewierzących, nazywają to, co zakazane sztuką, a tych, co popełniają to, co zakazane, artystami, powinni wziąć przestrogę z tego hadisu szerif, przerazić się i obudzić.

Mężczyzna również nie powinien patrzeć na miejsca awret mężczyzny, a kobieta kobiety. Jak zakazane (haram) jest patrzeć mężczyznom na miejsca awret kobiet, a kobietom na miejsca awret mężczyzn, tak i zakazane jest mężczyznom patrzeć na awret mężczyzn, a kobietom na awret kobiet.
Miejscem awret mężczyzn w stosunku do kobiet i mężczyzn jest miejsce pomiędzy pępkiem a kolanami.
Miejscem awret kobiet w stosunku do kobiet jest to samo miejsce, a w stosunku do mężczyzn całe ciało poza dłońmi i twarzą.
Zakazane jest również patrzenie z pożądaniem na miejsca awret kobiet.

Mężczyźni i kobiety, którzy wychodzą na zewnątrz z odsłoniętymi miejscami awret i patrzą na awret innych, będą paleni w silnie rozgrzanym ogniu Piekła.

Chory leżąc nago pod kołdrą mając głowę schowaną pod nią, jeśli wykona salat wykonując tylko ruchy, to wykona go nago. Wolno mu będzie go wykonać, gdy wyciągnie głowę spod kołdry będąc przykrytym kołdrą.

Mężczyźnie, który jest pewien, że nie odczuje pożądania patrząc na jedną z osiemnastu kobiet, które jest mu wiecznie zakazane poślubić, dozwolone jest patrzeć na jej głowę, twarz, szyję, ręce, część nóg poniżej kolan.
Nie jest jednak dozwolone mu patrzeć na piersi, pachy, uda, kolana i plecy.

Dzieci wujka, ciotki, stryjka, stryjenki są dla kobiety jak obcy mężczyźni. Szwagier również jest obcym mężczyzną. Zakazane jest z nimi rozmawiać, żartować i przebywać sam na sam w jednym miejscu.

Mężczyznom również zakazane jest rozmawiać z córkami wujka, stryjka, ciotki, stryjenki, ze szwagierką i bratową.

Mężczyzna aż do śmierci nie może ożenić się z określonymi osiemnastoma kobietami. Może z nimi rozmawiać i przebywać w osobnym miejscu. Kobieta również nie może wyjść za określonych osiemnastu mężczyzn.
#2
ja mam kilka pytan odnosnie do tekstu
chodzi o miejsca awrat dla mezczyzn , w tekscie napisane jest ze stopy meskie maja byc zakryte do modlitwy,czy dobrze zrozumialam?
drugie pytanie dotyczy awrat kobiet, jak zrozumialam z tekstu, wedle 4 mazhabow, twarz i dlonie nie wchodza w awrat kobiety?
czyli wszystkie cztery szkoly nie mowia ze niqab jest obowiazkiem, wiec wszyscy w tym sa jednoglosni?
wiec jakie jest podejscie do niqabu? nawywaja to sunna?
#3
Pytanie:
ja mam kilka pytan odnosnie do tekstu
chodzi o miejsca awrat dla mezczyzn , w tekscie napisane jest ze stopy meskie maja byc zakryte do modlitwy,czy dobrze zrozumialam?
Odpowiedz:
Wg szkoly hanefi opuszczenie sunny jest mekruh. Zakrywanie stop przez mężczyzn podczas salatu należy do sunny.
Jeśli mezczyzna zakryje swoje miejsca pomiedzy pepkiem a kolanami, to jego salat będzie zaliczony, jednak popelni mekruh. Uratuje się z długu salatu, jednak nie zyska za ten salatu wielkich sewab (nagrody, która otrzymuje się w życiu po śmierci).
W książkach fikh napisane jest:
1- Duzo wieksza zasługa jest wykonywanie salatu z czystymi mest, zasłoniętymi stopami niż z gołymi. Święte hadisy nakazuja wykonywac salat z zakrytymi nogami.(Durr-ul muhtar)
2- Wysłannik Allaha i Sahabi robili salat w nal (obuwie podobne do mest). Salat powinno się robic majac zalozone skarpety lub mest. Wykonujący salat z golymi stopami upodabniany jest do żydów. (Redd-ul-muhtar)
3- Za wykonie salatu z zaslonietymi stopami zyskuje się duzo wiecej sewab. (Halebi, Berika, Hadika)
4- Wykonywanie salatu przez mężczyzn na boso jest mekruh. Jeśli mest są brudne, to sunna będzie je zasłonić czystymi skarpetami.Jak opuszczenie wadżib w salacie jest mekruh, tak i opuszczenie sunny w salacie jest mekruh. (Islam Ahlaki)
5- Świety hadis: „żeby nie być podobnym do Żydów, wykonujcie salat majac na nogach nal (obuwie podobne do mest)” wskazuje na to, że wykonywac salat na boso jest mekruh. (Seadet ebedijje)
Wg szkoly (mezheb) szafii wykonywanie salatu przez mezczyzn z golymi stopami jest sunna. Jest wiele takich roznych praw wśród mezheb. Np. wg szkoly szafii do fard należy recytowanie Sury Fatiha za imamem, a wg szkoly hanefi jest to mekruh bliskie haramu. Wszyscy postępują wg swojej mezheby(szkoly).


Pytanie:
drugie pytanie dotyczy awrat kobiet, jak zrozumialam z tekstu, wedle 4 mazhabow, twarz i dlonie nie wchodza w awrat kobiety?
czyli wszystkie cztery szkoly nie mowia ze niqab jest obowiazkiem, wiec wszyscy w tym sa jednoglosni?
wiec jakie jest podejscie do niqabu? nawywaja to sunna?
Odpowiedz:
U kobiet wg czterech mezhebów do awret należą wszystkie miejsca poza wewnętrzną częścią dłoni i twarzy, zewnętrzna część dłoni, przedramiona, włosy, stopy należą też do awret.
Zasłonięcie tych miejsc należy do fard.
Wg szkoly Hanefi zaslanienie tych miejsc podczas salatu nalezy tez do fard. Wielu uczonych mowi, ze zewnetrzna czesc dloni nie nalezy do awret. Wg nich dozwolone jest, żeby kobiety robily salat majc odslonieta zewnetrzna czesc dloni, tj zakryc rece do przegubu. Jednak, zeby podporzadkowac sie wszystkim ksiegom, lepiej jest, żeby kobiety mialy te miejsca zasloniete. Choc sa uczeni, ktorzy powiadomili, że stopy kobiet nie naleza do awret podczas salatu, to tez mowia oni, ze zaslanianie ich jest sunna, a odslanianie mekruh. (Seadet ebedijje)
Wg szkoly szafii wszystkie miejsca poza rekoma i twarza naleza do awret podczas salatu i w kazdym innym miejscu i kazdym czasie (tj. zawsze).
Swiety ajet z sury Nur: “Kobiety niech nie chodza uderzajc stopami w ziemie, niech nie beda słyszane dzwieki wydawane przez ozdoby, ktore maja zasloniete na stopach” wskazuje na to, ze stopy naleza do awret. (Halebi-ji kebir)
Z tego wzgledu, że sa uczeni, ktorzy powiadomili, ze stopy naleza do awret lub nie, powinno sie podczas salatu i poza salatem zaslaniac stopy ubierajac skarpety itp. Zas o tych kobietach, co chodza z odslonietymi stopami, nie powinno sie mowic, ze popelniaja haram.
Podczas salatu, jesli nie ma sie skarpet, dobrze jest nalozyc dluga spodnice, ktora zasloni stopy.

A ja mam pytanie:Co to jest niqab?
religia: islam
itikad: sunna
mezheb: hanefi
źródło wiedzy: Ilmihal Seadet Ebediyye, http://www.dinimizislam.com , http://www.hakikatkitabevi.com
#4
nikab jest to "carsaf" nazywany przez polskich muzulmanow, w przeciwienstwie do hicab zakrywa kobiete calkowicie.
#5
Imâm Ibn-ul-Athîr al-Dżazarî (rahimahullâh) powiedział:

”Niqâb jest nakryciem przez które widoczne są oczy, i nazywane było wśród arabów ”Waswasah” lub ”Burqa´”, i jest to częścią ubioru kobiet.” (an-Nihâyah (2/784))
Imam asz-Szâfi`î - rahimahullaah - powiedział:
“Duszo moja! To zaledwie parę dni cierpliwości, tak jakby kilka chwil snu. Duszo moja! Idź szybko przez świat, i pozostaw go za sobą, gdyż zaprawdę życie czeka na ciebie.”
(Fadl `Ilmus-Salaf, str. 63)
#6
Nasza religia nakazuje kobietom zaslanianie pewnych miejsc, ale nie wymienia tez ubran, ktore powinno sie nosic. W zaslanianiu sa dwa warunki:
1-zaslonic miejsca, ktore nakayane jest zasloniac
2-zaslonic tak, zeby miejsca ciala (ksztalty) nie byly widoczne.

Jesli spelni sie te dwa warunki, to mozna sie ubierac tak jak sie chce. Ubior moze byc rozny ze wzgledu na zwyczaje, styl zycia, klimat. Wedlug tego wg stanu w jakim sie znajduje moze byc to plaszcz, chusta, szal, szalwar, niqab (czarszaf) itp. Powiedziec, ze koniecznie to sie powinno ubierac, jest utrudnianiem muzulmanom.
religia: islam
itikad: sunna
mezheb: hanefi
źródło wiedzy: Ilmihal Seadet Ebediyye, http://www.dinimizislam.com , http://www.hakikatkitabevi.com
#7
Hava niech Allah ci wynagrodzi.

Hava zrozumialam ze twarz jest odkryta do modlitwy.
Jeszcze raz zapytam zeby miec pewnosc, ja powinna kobieta wygladac wychodzac z domu w miejsce publiczne?
czy wedle mazhabow niqab jest obowiazkiem, czy sunna, jest nakazany czy zalecany, czy moze jest to obojetne?

co do ubran kobiet...czy moga one byc ubrane w tredzie aktualnej mody,
(kolor, fason, wzor) jesli spelnia sie te dwa warunki, czyli zaslania to co ma zaslaniac, i nie pokazuje ksztaltow.

ps. czy mozna prosic jaka jest odpowiedz z punktu widzenia salafi
(odnosnie zaslaniania stop u mezczyzn)
#8
Odnośnie zakrywania stóp, z tego co się uczyliśmy z madhabu Hanbali (z książek Ibn Qudamah) nie pamiętam aby zalecane było zakrywanie stóp do modlitwy.

Hadis (między innymi) z autorytetu Szaddad bin Aus brzmi: "wyróżniajcie się od żydów, gdyż oni nie modlą się w butach ani w khuff (skórzane skarpetki)" (zebrał Abu Dałud i inni).

W szkole hanbalickiej zalecenie to znaczy, że należy czasem się modlić w butach lub khuff, nie znaczy że zawsze należy zakrywać stopy. To dotyczy mężczyzn. Co do kobiet, Havva i Aynur już wcześniej powiedziały, i tego samego uczono i nas.

Was salaamu alaykum
Imam asz-Szâfi`î - rahimahullaah - powiedział:
“Duszo moja! To zaledwie parę dni cierpliwości, tak jakby kilka chwil snu. Duszo moja! Idź szybko przez świat, i pozostaw go za sobą, gdyż zaprawdę życie czeka na ciebie.”
(Fadl `Ilmus-Salaf, str. 63)
#9
(27-10-2010, 12:59 )havva napisał(a): U kobiet wg czterech mezhebów do awret należą wszystkie miejsca poza wewnętrzną częścią dłoni i twarzy, zewnętrzna część dłoni, przedramiona, włosy, stopy należą też do awret.
Zasłonięcie tych miejsc należy do fard.

Choc sa uczeni, ktorzy powiadomili, że stopy kobiet nie naleza do awret podczas salatu, to tez mowia oni, ze zaslanianie ich jest sunna, a odslanianie mekruh. (Seadet ebedijje)

Swiety ajet z sury Nur: “Kobiety niech nie chodza uderzajc stopami w ziemie, niech nie beda słyszane dzwieki wydawane przez ozdoby, ktore maja zasloniete na stopach” wskazuje na to, ze stopy naleza do awret. (Halebi-ji kebir)
chcilam jeszcze dopytac, jak to z tymi stopami u kobiet...
czy wszystkie szkoly uznaly ze jest to aura?
a tylko niektorzy uczeni nie uznali (jesli tak to jacy i na jakiej podstawiei czy mozna ich werdykty nazwac werdyktami calego mazhabu...)
#10
Jesli chodzi o stopy kobiet, to choc jest opinia niektorych uczonych, ze sa nie sa one u kobiet awret, to ta opinia jest przedstawiana przez kilku uczonych. Jednak wf wszystkich mezheb naleza one do awret.Dlatego tez bezpieczniej bedzie, jesli sie bedzie postepowalo wg wiekszosci uczonych, ktorzy mowia, ze stopy u kobiet sa awret. A o tych kobietach, co maja je odsloniete, nie mowi sie ze popelniaja haram.
Zdarza sie, ze sa rozne opinie, jedna moze byc silniejsza, druga slabsza.
Te opinie slabsze (lub o ktorych mowia tylko niektorzy uczeni, a nie wiekszosc) wykorzystuje sie wtedy, gdy nie jest sie w stanie postepowac wg opnii wiekszosci uczonych.
Na temat zakrywania twarzy sa dwie opinie (kawl) uczonych:
1-Wg czterech mezheb cale cialo poza twarza i rekoma zakrywanie przy obcych mezczyznach i kafir kobietach jest fard (obowiązkiem). (Islam Ahlaki)
2- U szafii tez twarz i rece nie naleza do awret. Jednak w czasie, gdy bedzie odslonieta twarz i rece powodem do fitne (intryg), to twarz i rece kobiet beda tez nalezaly do awret wsrod mezczyzn. (M.Erbaa)
Znaczy, że gdy nie ma fitne, nie jest obowiazkiem zaslaniac twarzy. A gdy poprzez odsloniecie twarzy i rak doprowadza sie do fitne, to wg szkoly szafii te czesci ciala naleza do awret i powinno sie je zaslaniac.(Obecnie w krajach arabskich odslanianie twarzy i rak uwazane jest za doprowadzanie do fitne, wiec tam sie je zaslania.W innych krajach np. takich jak turcja lub w europejskich nie musi sie zslaniac, bo zakrywanie wlasnie jest tam uwazane za fitne).

Ja naleze do szkoly hanefi i opinie podane przeze mnie pochodza przede wszystkim z tej mezheby.Korzystam z ksiazek fikih (ktore wg mnie sa godne zaufania), gdzie podane sa opinie, sama nie wyciagam wnisokow z hadis i ajetow.

Wg moich uczonych burka czyli niqab nie nalezy do sunny. Sposob ubierania sie nalezy do zwyczajow. Jesli przestrzegane sa dwa warunki w zakrywaniu sie to mozna ubierac sie tak, jak jest to przyjete w kraju, gdzie sie zyje, zgodnie ze zwyczajami tam panujacymi. Jesli zyje sie w Arabii i wszystkie kobiety nosza burke i nienoszenie burki jest szykanowane, to lepiej jest te burke nosic.
W krajach, gdzie burka wywoluje nasmiewanie sie, kpine z zaslony islamskiej kobiet lepiej jest jej nie nosic. Niektorzy mowia nawet, ze postepowanie w taki sposob bedzie nawet grzechem, bo doprowadza sie do fitne.

Burka nie jest nakazem. Nigdzie nie znalazlam informacji tez, ze jest sunna. Ja postepuje wg szkoly hanefi i nie nosze burki. W wielu krajach burka wykorzystywana jest przez terrorystow i dlatego tez zabrania sie jej noszenie.
Jednak powinno sie tez o tym pamietac, ubierajac sie zgodnie ze zwyczajami miejsca zamieszkania: mozna byc ubranym modnie, ale nie powinno sie byc ubranym ekstrwagancko.Swoim ubiorem nie powinno sie zwracac na siebie uwagi. Zarowno jesli chodzi o model ubrania jak i kolory (a wiec nie uzywa sie jaskrawych kolorow, ktore przyciagaja wzrok, lecz kolorow lagodnych. Ubranie nie powinno byc obcisle. Nie powinno sie wychodzic na ulice w ubraniu, ktore nosi sie w domu.Powinno sie miec cos jeszcze na sobie. Kobiety powinny unikac noszenia spodni, ktore jest uwazane za ubranie specyficzne dla mezczyzn. Ubranie powinno byc czyste. A przy okazji chce zwrocic uwage na to, ze niektore kobiety zamiast mydla uzywaja perfum i mysla, ze jak nimi sie zaleja, to sa czyste.
W krajach, gdzie malo jest muzulmanow, muzulmanie szczegolnie powinni zwracac uwage na swoje ubranie. Swoim zachowaniem, ubraniem przedstawiaja islam. Dlatego tez dobrze bedzie, jesli ma sie mozliwosci, nosic ubranie dobrej jakosci. Nie wiem jak to okreslic. Ale ubraniem mozna tez wywolac na innych respekt, szacunek.
religia: islam
itikad: sunna
mezheb: hanefi
źródło wiedzy: Ilmihal Seadet Ebediyye, http://www.dinimizislam.com , http://www.hakikatkitabevi.com


Skocz do:




Kontakt | Islam Sunna | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS